{"id":6418,"date":"2020-11-07T21:50:15","date_gmt":"2020-11-07T18:50:15","guid":{"rendered":"http:\/\/beylikduzu.com.tr\/?p=6418"},"modified":"2020-11-07T21:52:36","modified_gmt":"2020-11-07T18:52:36","slug":"genclerin-guclendirilmesi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/genclerin-guclendirilmesi\/","title":{"rendered":"Gen\u00e7lerin G\u00fc\u00e7lendirilmesi"},"content":{"rendered":"

T\u00fcrkiye n\u00fcfusunun %20\u2019sini olu\u015fturan 15-24 ya\u015f aras\u0131 gen\u00e7lerin kamunun sunabilece\u011fi hizmetlerle kar\u015f\u0131lanabilece\u011fi \u00e7e\u015fitli ihtiya\u00e7lar\u0131 bulunmaktad\u0131r. Kamunun gen\u00e7lere sunaca\u011f\u0131 hizmetlerin hem nicelik hem de nitelik olarak geli\u015ftirilmesi gerekmektedir. Bu \u00e7er\u00e7evede gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesi noktas\u0131nda e\u015fit ve \u00f6zerk bireyler olarak ya\u015fayabilmeleri ve toplumsal ya\u015fama kat\u0131labilmeleri i\u00e7in yetkinliklerinin att\u0131r\u0131lmas\u0131 ilkesi benimsenmelidir. T\u00fcrkiye\u2019de kamu harcamalar\u0131n\u0131n planlanmas\u0131nda ve hizmetlerin tasarlanmas\u0131nda bu yakla\u015f\u0131m \u00f6n planda tutulmal\u0131d\u0131r. Kaynaklar\u0131n da\u011f\u0131t\u0131lmas\u0131nda, politikalar\u0131n tasarlanmas\u0131nda ve hizmetlerin sunulmas\u0131nda gen\u00e7lerin ve gen\u00e7lik kurulu\u015flar\u0131n\u0131n karar alma s\u00fcre\u00e7lerine dahil edilmeleri gerekmektedir. Bu s\u00fcre\u00e7te gen\u00e7lerin kendilerine \u00f6zg\u00fc ihtiya\u00e7 ve taleplerinin dikkate al\u0131nmas\u0131 gerekmektedir. Gen\u00e7lerin ya\u015famlar\u0131n\u0131n farkl\u0131 d\u00f6nemlerindeki bireylerden ayr\u0131\u015ft\u0131klar\u0131 ortak ko\u015ful ve \u00f6zelliklerin g\u00f6z \u00f6n\u00fcnde bulundurulmas\u0131 gerekmektedir. Ayn\u0131 zamanda gen\u00e7lerin ya\u015f, cinsiyet, engellilik ve sosyo-ekonomik \u00f6zellikleriyle farkl\u0131l\u0131k g\u00f6steren ihtiya\u00e7lar\u0131n\u0131 g\u00f6z \u00f6n\u00fcnde bulundurarak kamu hizmetlerini bu ba\u011flamda planlamak daha kapsay\u0131c\u0131 olacakt\u0131r. Kamuda genelde istatistiki veriler \u0131\u015f\u0131\u011f\u0131nda \u00e7o\u011funlu\u011fun talepleri do\u011frultusunda planlama yap\u0131lmaktad\u0131r. O nedenle \u201ct\u00fcm gen\u00e7lerin t\u00fcm ihtiya\u00e7lar\u0131\u201d e\u015fit derecede \u00f6nemlidir anlay\u0131\u015f\u0131 temel yakla\u015f\u0131m olarak kabul edilmelidir.<\/p>\n

Gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesine y\u00f6nelik bir\u00e7ok kamu kurumu harcama yapmaktad\u0131r: Gen\u00e7lik ve Spor Bakanl\u0131\u011f\u0131, Ulusal Ajans (AB E\u011fitim ve Gen\u00e7lik Programlar\u0131 Merkezi Ba\u015fkanl\u0131\u011f\u0131), Gap \u0130daresi \u0130nsani Yard\u0131m Koordinat\u00f6rl\u00fc\u011f\u00fc, Kalk\u0131nma Bakanl\u0131\u011f\u0131 (kapand\u0131) Sosyal Destek Program\u0131, T\u00dcB\u0130TAK, \u0130\u015eKUR ve yerel y\u00f6netimler gen\u00e7lere y\u00f6nelik harcama yapan kurumlar\u0131n ba\u015f\u0131nda gelmektedir. Kamunun gen\u00e7lere y\u00f6nelik yapt\u0131\u011f\u0131 harcamalar\u0131n genelde spor, toplumsal hayata kat\u0131l\u0131m, e\u011fitime destek, e\u011fitimden i\u015fe ge\u00e7i\u015fte destek gibi alanlarda yo\u011funla\u015fmaktad\u0131r. Kamunun gen\u00e7lere y\u00f6nelik ay\u0131rd\u0131\u011f\u0131 pay gayrisafi yurt i\u00e7i has\u0131la i\u00e7erisinde %0,50-1 gibi \u00e7ok k\u00fc\u00e7\u00fck miktar\u0131 kapsamaktad\u0131r. Belediyelerin de durumu merkezi y\u00f6netimden pek farkl\u0131 de\u011fildir. T\u00fcrkiye\u2019de asl\u0131nda gen\u00e7ler \u00f6nemseniyor gibi g\u00f6z\u00fckse de onlar i\u00e7in ayr\u0131lan kaynaklara bak\u0131ld\u0131\u011f\u0131nda durumun hi\u00e7 de \u00f6yle olmad\u0131\u011f\u0131 g\u00f6r\u00fclecektir. Neredeyse n\u00fcfusun be\u015fte birini olu\u015fturan gen\u00e7lerin kamu b\u00fct\u00e7esinde ayr\u0131lan payda yok say\u0131ld\u0131klar\u0131n\u0131 s\u00f6yleyebiliriz.<\/p>\n

OECD\u2019nin raporuna g\u00f6re T\u00fcrkiye\u2019de gen\u00e7lerin %35\u2019lik dilimi ne e\u011fitimde ne de i\u015fte yer almaktad\u0131r. Gen\u00e7lerin %30\u2019u e\u011fitimde, %35\u2019i de \u00e7al\u0131\u015fmaktad\u0131r. Bu rapora g\u00f6re T\u00fcrkiye\u2019de ne e\u011fitimde ne de i\u015fte yer alan gen\u00e7lerin oran\u0131 OECD \u00fclkeleri (%16) ortalamas\u0131n\u0131n iki kat\u0131d\u0131r. Burada \u015f\u00f6yle bir durumla kar\u015f\u0131la\u015f\u0131yoruz.\u00a0 T\u00fcrkiye\u2019de t\u00fcm gen\u00e7lerin %30\u2019nu olu\u015fturan e\u011fitim alan gen\u00e7ler, kamunun gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesine y\u00f6nelik ay\u0131rm\u0131\u015f oldu\u011fu kayna\u011f\u0131n yakla\u015f\u0131k %70\u2019lik dilimini almaktad\u0131r. E\u011fitim d\u0131\u015f\u0131ndaki gen\u00e7ler ise gen\u00e7 n\u00fcfus i\u00e7erisinde %70\u2019lik bir dilimi kapsamalar\u0131na ra\u011fmen kamu kaynaklar\u0131n\u0131n ancak %30\u2019luk diliminden faydalanmaktad\u0131rlar. Bu da e\u011fitim d\u0131\u015f\u0131nda kalan gen\u00e7lerin toplumsal ve ekonomik hayata kat\u0131lmalar\u0131n\u0131n \u00f6n\u00fcnde ciddi bir engel te\u015fkil etmektedir. K\u0131saca \u015funu diyebiliriz: Kamu b\u00fct\u00e7esinde gen\u00e7ler yoktur, e\u011fitim d\u0131\u015f\u0131nda olan gen\u00e7lerse hi\u00e7 yoktur.<\/p>\n

E\u011fitim d\u0131\u015f\u0131nda olan gen\u00e7lere y\u00f6nelik en \u00e7ok harcamay\u0131 spor genel m\u00fcd\u00fcrl\u00fc\u011f\u00fc yapmaktad\u0131r. E\u011fitim d\u0131\u015f\u0131nda kalan gen\u00e7ler merkezi y\u00f6netimin ay\u0131rd\u0131\u011f\u0131 kaynaklar i\u00e7erisinde genelde spor harcamalar\u0131 ile desteklenmektedir. Gen\u00e7lerin e\u015fit ve \u00f6zerk bireyler olarak ya\u015fayabilmeleri, gen\u00e7 olarak toplumsal ya\u015fama ve ekonomik hayata kat\u0131labilmeleri i\u00e7in desteklenmeye ihtiya\u00e7lar\u0131 vard\u0131r. Ancak bu destek sadece spor ile s\u0131n\u0131rl\u0131 kalmamal\u0131d\u0131r. Bu do\u011frultuda gen\u00e7lerin kendilerini rahat\u00e7a ifade edebilecekleri, kendilerini ger\u00e7ekle\u015ftirebilecekleri ko\u015ful ve ortamlar\u0131n olu\u015fturulmas\u0131na y\u00f6nelik harcamalar\u0131n artt\u0131r\u0131lmas\u0131 gerekmektedir. Gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesine y\u00f6nelik harcamalar\u0131n %65\u2019ni YURTKUR harcamalar\u0131 olu\u015fturmaktad\u0131r. Geri kalan k\u0131s\u0131m da YURTKUR taraf\u0131ndan kredi ve burs olarak e\u011fitimde olan gen\u00e7lere y\u00f6nelik harcamad\u0131r. Kamudaki t\u00fcm kurumlar\u0131n b\u00fct\u00e7elerinde e\u011fitim d\u0131\u015f\u0131nda kalan gen\u00e7lere, \u00f6zellikle de dezavantajl\u0131 gen\u00e7lere y\u00f6nelik ek kaynaklar yarat\u0131lmal\u0131d\u0131r. Dezavantajl\u0131 gen\u00e7lerin yo\u011fun olarak oturduklar\u0131 b\u00f6lgelerde, gen\u00e7lerin sanat ve k\u00fclt\u00fcr alan\u0131nda istedikleri etkinlikleri yapabilecekleri f\u0131rsatlar yarat\u0131larak, sosyal e\u015fitsizli\u011fi azalt\u0131c\u0131 ve bir arada ya\u015fama k\u00fclt\u00fcr\u00fcn\u00fc geli\u015ftirici hizmetlere a\u011f\u0131rl\u0131k verilmelidir.<\/p>\n

T\u00fcrkiye\u2019de gen\u00e7lere y\u00f6nelik harcamalar\u0131n b\u00fcy\u00fckl\u00fc\u011f\u00fcne bak\u0131ld\u0131\u011f\u0131nda e\u011fitim harcamalar\u0131 gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesine y\u00f6nelik kamu harcamalar\u0131n\u0131n \u00f6nemli bir pay\u0131n\u0131 olu\u015fturdu\u011funu g\u00f6rmekteyiz.\u00a0 Gen\u00e7lere y\u00f6nelik kamu destekleri g\u00fcndeme geldi\u011finde sadece e\u011fitim alan\u0131n\u0131n \u00f6n plana \u00e7\u0131kt\u0131\u011f\u0131n\u0131, oysa gen\u00e7lerin di\u011fer ihtiya\u00e7lar\u0131n\u0131n g\u00f6z ard\u0131 edildi\u011fine tan\u0131kl\u0131k etmekteyiz. Lakin gen\u00e7lerin ihtiya\u00e7lar\u0131 \u00e7ok boyutludur ve e\u011fitim bu ihtiya\u00e7lar\u0131n sadece bir b\u00f6l\u00fcm\u00fcn\u00fc olu\u015fturmaktad\u0131r. Gen\u00e7lere y\u00f6nelik harcamalar genelde spor, gen\u00e7lik merkezleri, e\u011fitim ve internet evleri, gen\u00e7 k\u0131zlar\u0131n okula devam\u0131, e\u011fitime destek ve s\u0131navlara haz\u0131rl\u0131k, istihdam projelerinde yo\u011funla\u015fmaktad\u0131r.<\/p>\n

T\u00fcrkiye\u2019de \u00d6SYM verilerine g\u00f6re 4 y\u0131ll\u0131k \u00fcniversitelerde yakla\u015f\u0131k \u00fc\u00e7 bu\u00e7uk milyon \u00f6\u011frenci bulunmaktad\u0131r. YURTKUR ancak bu \u00f6\u011frencilerin %10\u2019nun bar\u0131nma ihtiyac\u0131n\u0131 kar\u015f\u0131lamaktad\u0131r. Yine bu \u00f6\u011frencilerin alm\u0131\u015f olduklar\u0131 burs ve kredi miktar\u0131 da onlar\u0131n ge\u00e7inmesi i\u00e7in yeterli de\u011fildir. O nedenle e\u011fitim hizmetlerinin t\u00fcm gen\u00e7lere e\u015fit ve kaliteli olarak sa\u011flanmas\u0131 gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesi a\u00e7\u0131s\u0131ndan \u00f6nem arz etmektedir. T\u00fcrkiye\u2019de gen\u00e7ler a\u00e7\u0131s\u0131ndan bir di\u011fer \u00f6nemli sorun da i\u015fsizlik oran\u0131n\u0131n \u00e7ok y\u00fcksek olmas\u0131d\u0131r. Gen\u00e7 i\u015fsizlik, genel i\u015fsizlik oran\u0131n\u0131n neredeyse iki kat\u0131d\u0131r. Gen\u00e7 i\u015fsizlikle m\u00fccadele etmek ve gen\u00e7lere insana yak\u0131\u015f\u0131r i\u015fler sunabilmek amac\u0131yla t\u00fcm kamu kurumlar\u0131n\u0131n yeni politikalar \u00fcretmesi gerekmektedir. Do\u011frudan gen\u00e7 istihdam\u0131n\u0131 hedefleyen politikalara a\u011f\u0131rl\u0131k verilmelidir. \u0130stihdamda gen\u00e7lere y\u00f6nelik negatif ayr\u0131mc\u0131l\u0131kla m\u00fccadele edilmelidir. Ulusal kaynaklarla uluslararas\u0131 kaynaklar bir araya getirilerek gen\u00e7 istihdam\u0131 art\u0131r\u0131c\u0131, \u00f6zellikle de gen\u00e7 kad\u0131n istihdam\u0131n\u0131 art\u0131r\u0131c\u0131 yeni projeler \u00fcretilmelidir. E\u011fitimde olmayan ve i\u015fsiz gen\u00e7lerin istihdam\u0131na y\u00f6nelik e\u011fitim, i\u015f e\u015fle\u015ftirme ve rehberlik kurumlar\u0131 olu\u015fturularak, niteliksiz ve ge\u00e7ici i\u015flerde \u00e7al\u0131\u015fan gen\u00e7lere ikinci bir e\u011fitim ve nitelik kazanma olana\u011f\u0131 sa\u011flanmal\u0131d\u0131r. Yine yoksulluklar\u0131 nedeniyle e\u011fitimine ara vermek zorunda kalm\u0131\u015f gen\u00e7lere y\u00f6nelik mesleki e\u011fitimler verilmelidir.<\/p>\n

Bir\u00e7ok \u00fclkede gen\u00e7lik insan ya\u015fam\u0131n\u0131n ge\u00e7ici ve \u00f6nemsiz bir evresi olarak kabul edilmektedir. Yine bu anlay\u0131\u015fa g\u00f6re gen\u00e7lik yeti\u015fkinli\u011fe haz\u0131rl\u0131k evresi ve toplumun en dinamik kesimi olarak tasvir edilmektedir. Gen\u00e7lerin ya\u015fad\u0131klar\u0131 ge\u00e7i\u015f d\u00f6nemiyle ilgili bu yakla\u015f\u0131mda \u201ciyi gen\u00e7\u201d tan\u0131m\u0131 asl\u0131nda \u201ciyi yeti\u015fkin\u201d anlam\u0131na gelmektedir. Bu bak\u0131\u015f a\u00e7\u0131s\u0131yla gen\u00e7lere y\u00f6nelik olu\u015fturulan politikalar daha \u00e7ok gen\u00e7li\u011fin itaatsizli\u011fi, madde ba\u011f\u0131ml\u0131l\u0131\u011f\u0131, intihar gibi sonu\u00e7lara odaklanmakta ve gen\u00e7leri \u201cdaha b\u00fcy\u00fck, daha \u00f6nemli\u201d oldu\u011fu iddia edilen projeler i\u00e7in ara\u00e7salla\u015ft\u0131r\u0131lmaktad\u0131r. Oysa gen\u00e7lere, gelecekteki \u201cger\u00e7ek hayata\u201d haz\u0131rlanmak \u00fczere projeler \u00fcretmek gerekmektedir. Gen\u00e7lerin toplumsal hayatta gen\u00e7 olarak var olabilmeleri ve gen\u00e7lik d\u00f6neminde \u00f6zerk bireyler olarak ya\u015famlar\u0131n\u0131 devam ettirebilmeleri, temel \u00f6znenin gen\u00e7ler oldu\u011fu ve gen\u00e7lerin kendi ihtiya\u00e7lar\u0131n\u0131 tan\u0131mlamada as\u0131l s\u00f6z sahibi oldu\u011fu bir yakla\u015f\u0131mla kamu kaynaklar\u0131ndan daha fazla pay gen\u00e7lerin geli\u015ftirilmesine y\u00f6nelik projeler ayr\u0131lmal\u0131d\u0131r. Gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesine y\u00f6nelik ayr\u0131lan kaynaklar\u0131n onlara nas\u0131l bir yakla\u015f\u0131m ve perspektiften sunulmas\u0131 da \u00f6nem ta\u015f\u0131maktad\u0131r. O nedenle gen\u00e7lerin karar alma s\u00fcre\u00e7lerine dahil edilmeleri ve gen\u00e7lerin kendilerine \u00f6zg\u00fc taleplerinin dikkate al\u0131nmas\u0131 gerekmektedir.<\/p>\n

T\u00fcrkiye\u2019de gen\u00e7lerin sosyalle\u015febilecekleri, aile d\u0131\u015f\u0131nda kendi deneyimlerini payla\u015fma olanaklar\u0131 bulabilecekleri kurumlar\u0131n say\u0131s\u0131 yetersiz kalmaktad\u0131r. Bu nedenle resmi olmayan e\u011fitim ve kat\u0131l\u0131m tekniklerinin kullan\u0131laca\u011f\u0131, gen\u00e7lik \u00e7al\u0131\u015fanlar\u0131n\u0131n istihdam edilece\u011fi gen\u00e7lik merkezleri bu ihtiyac\u0131 kar\u015f\u0131lamada \u00f6nemli bir olanak olacakt\u0131r. 5393 say\u0131l\u0131 belediye kanunu gen\u00e7lere hizmet sunma noktas\u0131nda \u00f6nemli bir dayanakt\u0131r. Belediyelerin yeterli say\u0131da a\u00e7aca\u011f\u0131 gen\u00e7lik merkezlerinde, gen\u00e7lik \u00e7al\u0131\u015fanlar\u0131 arac\u0131l\u0131\u011f\u0131yla gen\u00e7lerin kendileri ve i\u00e7inde ya\u015fad\u0131klar\u0131 toplum hakk\u0131nda karar alma s\u00fcrecine kat\u0131l\u0131m\u0131 sa\u011flanacakt\u0131r. Ayr\u0131ca yine bu merkezler arac\u0131l\u0131\u011f\u0131yla gen\u00e7lerin ihtiya\u00e7lar\u0131 tan\u0131mlanarak, \u00e7\u00f6z\u00fcmlerin de gen\u00e7lik perspektifiyle geli\u015ftirilerek, i\u00e7inde ya\u015fad\u0131klar\u0131 toplumla ili\u015fkileri daha g\u00fcvenli ve daha i\u00e7ermeci olacakt\u0131r. Belediyeler gen\u00e7lik merkezlerinin yan\u0131 s\u0131ra gen\u00e7lerin yoksullu\u011fu ve sosyal d\u0131\u015flanm\u0131\u015fl\u0131\u011f\u0131 ilgili yerele \u00f6zel ihtiya\u00e7 odakl\u0131 projeler ger\u00e7ekle\u015ftirebilirler. Gen\u00e7ler i\u00e7in yap\u0131lacak t\u00fcm faaliyetlerde gen\u00e7ler heterojen g\u00f6r\u00fclerek sosyo-ekonomik olanaklara ula\u015fmalar\u0131 sa\u011flanmal\u0131, sanat ve k\u00fclt\u00fcr alan\u0131ndaki ilgilerinin ve bilgilerinin artt\u0131r\u0131labilece\u011fi aile d\u0131\u015f\u0131 sosyal ortamlar\u0131n olu\u015fturularak yayg\u0131nla\u015ft\u0131r\u0131lmas\u0131 gerekmektedir. Farkl\u0131 sosyo-ekonomik k\u00f6kenleri olan gen\u00e7lerin bir arada k\u00fclt\u00fcr ve sanat etkinliklerini payla\u015fabilecekleri, yine bu alanda \u00fcretim ve t\u00fcketimde bulunabilecekleri f\u0131rsatlar yarat\u0131lmal\u0131d\u0131r. Aile ve sosyal politikalar bakanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n elinde bulunan hanedeki gen\u00e7 say\u0131s\u0131, bebek say\u0131s\u0131, \u00e7ocuk say\u0131s\u0131, engelli say\u0131s\u0131, ya\u015fl\u0131 say\u0131s\u0131, e\u011fitim d\u00fczeyleri, k\u0131rda-kentte ya\u015fayan say\u0131s\u0131 gibi bilgiler veri olarak kullan\u0131larak gen\u00e7lere y\u00f6nelik hizmetlerin planlamas\u0131 yap\u0131labilir.<\/p>\n

Gen\u00e7lerin hizmetlerden e\u015fit oranda yararlanabilmesi i\u00e7in toplumsal cinsiyet e\u015fitli\u011fi yakla\u015f\u0131m\u0131, dezavantajl\u0131 ve engelli gen\u00e7lerin topluma e\u015fit kat\u0131labilmelerinin garanti alt\u0131na al\u0131nabilmesi amac\u0131yla t\u00fcm gen\u00e7lik politikalar\u0131 ve hizmetlerin ana fikrini olu\u015fturmal\u0131d\u0131r. Dezavantajl\u0131 gen\u00e7ler i\u00e7erisinde son zamanlarda say\u0131lar\u0131 h\u0131zla artan tutuklu ve h\u00fck\u00fcml\u00fc gen\u00e7lerin de e\u011fitim haklar\u0131ndan faydalanabilmeleri i\u00e7in olanaklar sa\u011flanmal\u0131d\u0131r. Gen\u00e7ler a\u00e7\u0131s\u0131ndan bir di\u011fer \u00f6nemli konu da gen\u00e7lerin mek\u00e2nsal hareketlili\u011fini art\u0131r\u0131c\u0131 farkl\u0131 co\u011frafyalardaki gen\u00e7lerin bir araya gelmelerini sa\u011flay\u0131c\u0131 festivaller v.b. etkinlikler yap\u0131lmal\u0131d\u0131r. \u00d6\u011frenci olsun olmas\u0131n t\u00fcm gen\u00e7lerin mek\u00e2nsal hareketlili\u011fine f\u0131rsat verilerek, onlar\u0131n \u00f6nemli kazan\u0131mlar elde edebilece\u011fi etkinliklere kaynak ayr\u0131lmal\u0131d\u0131r. Bu etkinliklerin say\u0131s\u0131 art\u0131r\u0131larak gen\u00e7lerin kendi aralar\u0131nda \u00f6rg\u00fctlenebilmelerini i\u00e7erecek \u015fekilde planlanmal\u0131d\u0131r. Gen\u00e7ler sadece bireysel hizmet al\u0131c\u0131lar olarak alg\u0131lanmamal\u0131d\u0131r.<\/p>\n

Mithat Yolcu<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

T\u00fcrkiye n\u00fcfusunun %20\u2019sini olu\u015fturan 15-24 ya\u015f aras\u0131 gen\u00e7lerin kamunun sunabilece\u011fi hizmetlerle kar\u015f\u0131lanabilece\u011fi \u00e7e\u015fitli ihtiya\u00e7lar\u0131 bulunmaktad\u0131r. Kamunun gen\u00e7lere sunaca\u011f\u0131 hizmetlerin hem nicelik hem de nitelik olarak geli\u015ftirilmesi gerekmektedir. Bu \u00e7er\u00e7evede gen\u00e7lerin g\u00fc\u00e7lendirilmesi noktas\u0131nda e\u015fit ve \u00f6zerk bireyler olarak ya\u015fayabilmeleri ve toplumsal ya\u015fama kat\u0131labilmeleri i\u00e7in yetkinliklerinin att\u0131r\u0131lmas\u0131 ilkesi benimsenmelidir. T\u00fcrkiye\u2019de kamu harcamalar\u0131n\u0131n planlanmas\u0131nda ve hizmetlerin tasarlanmas\u0131nda bu […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":6419,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_bbp_topic_count":0,"_bbp_reply_count":0,"_bbp_total_topic_count":0,"_bbp_total_reply_count":0,"_bbp_voice_count":0,"_bbp_anonymous_reply_count":0,"_bbp_topic_count_hidden":0,"_bbp_reply_count_hidden":0,"_bbp_forum_subforum_count":0},"categories":[1,557],"tags":[1614],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6418"}],"collection":[{"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6418"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6418\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6420,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6418\/revisions\/6420"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6419"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6418"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6418"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/beylikduzu.com.tr\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6418"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}